כל מה שרצית לדעת על אקנה

אקנה (פצעי בגרות) היא מחלת העור השכיחה ביותר. בין 70 עד 80 אחוזים מהאוכלוסייה ילקו באקנה במהלך חייהם. אקנה נפוצה במיוחד בקרב בני נוער בגיל ההתבגרות, שעוברים שינויים הורמונאליים, אך יכולה להופיע גם בגילאים מאוחרים יותר ואף לעתים רחוקות אצל תינוקות.

מה זה בעצם אקנה?

אקנה היא דלקת, הנגרמת בעיקר מהפרשת יתר של חלב, שנובעת משינויים הורמונאליים. בלוטות החלב מפרישות כמות מוגברת של חלב, תאי העור המתים חוסמים את הנקבוביות מהן יוצא החלב, שמטרתו לשמן ולהגן על עור הפנים והשיער, וכך נוצרות בעצם הנקודות השחורות שנקראות קומודונים. הקומודונים מזדהמים על ידי חיידקים, לכלוך או זיעה וכך בעצם נוצרת אקנה – פצעים דלקתיים וכואבים, לרוב בעלי ראשים מוגלתיים.

אקנה יכולה להופיע באזורים נוספים בגוף מלבד הפנים, בהם בלוטות החלב פעילות יותר, כמו הגב העליון, הכתפיים או העורף. אקנה תופיע אצל כל אדם בצורה ובחומרה שונה, אך חשוב מאוד לטפל בדלקת כבר בשלביה הראשונים, על מנת למנוע החמרה של אקנה או צלקות כתוצאה מריבוי פצעים, חיטוט בהם וטיפול לא נכון.

אקנה – איך מטפלים?

אקנה היא מחלת עור שעלולה להימשך תקופה ארוכה, אך יש בטיפול נכון כדי להקל על אקנה בעור עד להיעלמות מלאה. אקנה יטופל לפי חומרת הדלקת ואישיות המטופל, על ידי קוסמטיקאית רפואית או רופא עור. מקרי אקנה קלים עד בינוניים יטופלו בדרך כלל על ידי סבונים מתאימים ותכשירים אנטי דלקתיים ומקרי אקנה חמורים יותר יטופלו אף בטבליות דרך הפה, לפי שיקולו של רופא עור.

על מנת לטפל באקנה יש לשלב מספר סוגי טיפול:

• ניקוי עדין של העור – אקנה יחמיר על עור פנים שמנוני ומלא חיידקים. יש לנקות את הפנים בעדינות פעם או פעמיים ביום, עם סבון המתאים לעור עם בעיות אקנה. יש להקפיד לא לשפשף את הפנים בחוזקה ולנגב בעדינות, על מנת לא ליבש את העור ולגרום להרעת המצב.
  • יש לטפל בעזרת קוסמטיקאית מומחית לבעיות אקנה אחת לכמה שבועות, על מנת לנקות את הקומודונים והפצעים, להרגיע את העור על ידי פילינגים ותכשירים אנטי דלקתיים התורמים להתחדשות העור ולהרגעת הדלקת.
  • תזונה – אמנם אקנה נגרמת בעיקר מסיבות הורמונאליות, אך מחקרים מראים כי תזונה לקויה עלולה להחמיר אקנה. מומלץ להימנע ממאכלים עתירי שומן או סוכר, להמעיט במוצרי חלב ומטוגנים למיניהם. במקרי אקנה חמורים כדאי להקפיד על תזונה נכונה.
  • שימוש במשחות –  לרוב אקנה מצריך טיפול בצורת משחות אנטיביוטיות הנמכרות בבתי המרקחת או תכשירים מיוחדים המותאמים באופן אישי למטופל על ידי קוסמטיקאית או רופא עור. כאמור, במקרי אקנה חמורים יינתן טיפול תרופתי דרך הפה.