טיפול פנים נגד כתמי עור

כיצד נוצרים כתמים על עור הפנים? 

כתוצאה מחשיפה לשמש מצטברים על עורנו במהלך הזמן כתמים שונים והוא מאבד את אחידותו.

הנמשים הם כתמי העור השטחיים ביותר, לעומתם כתמי הגיל הם עמוקים יותר ונוצרים כתוצאה מחשיפה ממושכת לשמש. כתמי הריון, המכונים גם "מלזמה", מופיעים באזורי המצח והלחיים אצל נשים בעקבות נטילת גלולות או בזמן הריון. כתמים אלה הם רחבים יותר וסימטריים וגם הם מושפעים באופן ישיר מחשיפה לשמש.

צבע העור שלנו נוצר על-ידי פיגמנט הנקרא "מלנין" ונמצא בשכבת האפידרמיס החיצונית של העור.

כקוסמטיקאית רפואית אני רוצה להסביר שהמלנין מגן על העור בפני הקרינה המזיקה של השמש. הוא סופג אליו את הקרינה ובאמצעות תהליך רפלקסיה מחזיר אותה החוצה. מטרתו של תהליך הרפלקסיה היא למונע היווצרות נזק לתאי העור החשופים לשמש.

בכל פעם שהעור נחשף לשמש נוצר בגוף מלנין חדש כדי לשוב ולהגן עליו מפני הקרינה המזיקה של השמש

. אנו נוהגים לקרוא לתהליך זה "שיזוף".

פעמים רבות פיזור תאי המלנין על העור אינו אחיד, ולרוב ישנם ריכוזים של פיגמנטים באזורים מסוימים על עור פנינו וגופנו. ריכוז הפיגמנט גורם להיווצרותם של כתמי השמש ו"כתמי עור" המוכרים לכולנו.

 

שיטות הטיפול השונות לבעיית כתמים בעור מבוססות ברובן על עצירת תהליך יצורו המוגבר של המלנין. האנזים המצוי בגוף וקרוי "טירוזינז" אחראי לייצור המלנין על-ידי החומצה האמינית טירוזין. לכן, כדי למנוע הופעתם של כתמים נוספים, יש לעכב את פעילותו של האינזים טירוזינז.

לרוב, כתמי השמש הם שטחיים ומרוכזים רק בשכבה החיצונית של העור – שכבת האפידרמיס. במקרים אלה אפשר להסתפק בשימוש בקרם להבהרת כתמי שמש. אך ישנם מקרים בהם הצטברו פגמנטים גם בשכבת הדרמיס העמוקה של העור. במקרים אלה דרוש טיפול עמוק יותר.

טיפולי פנים שונים להסרת כתמים בעור:

• הדרך הבטוחה ביותר למנוע מראש את הופעתם של כתמי השמש היא, כמובן, קרם הגנה נגד קרינת השמש. בקיץ צריך הקרם להיות עם מקדם הגנה של SPF 50 או בהתאם לסוג העור. חשוב להדגיש, כי אם נעשה שימוש בקרם הבהרה או בשיטות הבהרה אחרות, יש להקפיד על שימוש קבוע בקרם הגנה כדי שלא יופיעו כתמים חדשים.

 

• הבהרת כתמים באמצעות אינפרא אדום או פילינג כימי מתבצעת על-ידי שיוף באמצעות קרן אור או בשיטת פילינג כימי עמוק. טיפול זה מתאים לכתמי שמש עמוקים הנמצאים בשכבת הדרמיס של העור. לא תמיד מתאים הטיפול למי שעורו כהה ולכן חשוב מאוד להתייעץ עם רופא לפני הטיפול.

 

• טיפול באמצעות חומצות אלפא הידרוקסיות בריכוז נמוך של 4% עד 10% בשילוב עם חומרים פעילים אחרים, כגון: חומצה קוג'ית, הידרוקינון וחומצה אזלאית. ניתן אף להשתמש בחומצות בנוסף לשיוף עם קרן לייזר.

טיפולים אלה מובילים לשיפור במראה העור, לטשטוש הכתמים ולעידוד ספיגה טובה יותר של לחות. פילינג על-ידי חומצות אלפא הידרוקסיות בריכוז גובה יותר של 50% גורם להסרה מוחלטת של כתמי השמש אך רק רופא רשאי לבצעו.

 

הרב שלינקה 3 נחלת יהודה ראשון לציון

התקשרי ליהודית   052-8705343